Aktivnosti
Radna terapija
Radna terapija je proces koji uključuje procjenu utjecaja oštećenja i okoline na izvođenje aktivnosti dnevnog života (samozbrinjavanje, produktivnost, slobodno vrijeme) i korištenje svrsishodne aktivnosti kao terapijskog medija kako bi povećala samostalnost osobe i poboljšala kvaliteta života.Radna terapija je namijenjena osobama čije su sposobnosti obavljanja aktivnosti osobne njege, produktivnosti i aktivnosti slobodnog vremena ugrožene ili oštećene razvojem, fizičkom ozljedom ili bolešću, starenjem, psihološki, socijalno ili kulturno, ili kombinacijom navedenih.
(pogledajte za više informacija o radnoj terapiji)
Sudjelovanje radnog terapeuta u astma timu predstavlja profesionalnu povezanost sa ostalim članovima i sveobuhvatnu suradnju u cilju što boljeg prikazivanja i rješavanja problematike. Tijekom astma škole radna terapija je usmjerena na djecu mlađe dobi kod kojih se koriste metode rada kroz igru. Zbog toga što je ona kontakt djeteta i svijeta, pomoću nje otkrivamo kako dijete doživljava svijet i daje nam uvid u razvoj djetetovih sposobnosti.
Radni terapeut izvodi vježbe primjerene dobi i usvojenim vještinama kako bi poboljšali plućnu funkciju. Dakle vježbe moraju biti odraz djetetovih sposobnosti i trebaju omogućiti napredak te nadogradnju u skladu sa mogućnostima. Na taj način djeca žele sudjelovati u radu, roditeljima je lakše motivirati djecu, dolazi do kvalitetnog izvođenja vježbi te postoji mogućnost nadogradnje izvođenja zadataka. Najzahvalniji pristup je onaj kroz igru. Ona je djeci najzanimljivija, a ujedno nam omogućava terapijsko djelovanje samo ako je znamo pravilno upotrijebiti.
Dakle budući naša djeca trebaju povećati kapacitet zraka unutar tijela i pluća najzahvalnije su vježbe kroz igru koje traže upotrebu uda i izdaha.
Jedan od najboljih pomagača je upravo balon koji nam omogućava razne načine izvođenja samih vježba. On je siguran, može se prilagoditi svim uzrastima i ovisno o dobi djeteta komplicira se izvođenje svakog pojedinog zadatka. Npr.:
- natjecanje tko će prije i više napuhati balon, što također može biti ograničeno vremenom
- spojiti kroz sobu, u vrtu ....usporedno dva užeta za dva štapa, vrata, na njega zavezati balon koncem i organizirati natjecanje u puhanju ( koje će dijete ili dijete i roditelj prije otpuhati balon do cilja ).
Korisne su plastične čaše ili prazni tetrapaci koji također mogu poslužiti za vježbanje što boljeg protoka zraka. Također su dobri su obzirom na dob djeteta jer se mogu koristiti kod svih uzrasta ovisno o uzrastu mogu se raditi kompliciraniji zadaci kako bi djeci bilo zabavnije samo izvođenje.
- posložite piramidu od tetrapaka ili čaša i odaberete najmanju udaljenost iz koje dijete može koristeći svoj najjači izdah srušiti istu; zatim se dijete sve više udaljava po zadanim crtama koristeći što jači izdah
Voda je kao medij vrlo zahvalan jer je djeca jako vole. Ona također omogućava korištenje raznih pomagala i ideja što utječe na kreativnost djece. Kod korištenja vode kao medija moramo biti oprezni kako bismo odredili granicu sigurnosti i u skladu s dobi djeteta prilagodili izvođenje vještine.
- izraditi brodiće i staviti ih u što dužu posudu te neka se djeca natječu koje će prije puhanjem dovesti brodić s jednog kraja posude do drugog
- izraditi brodiće te ih staviti u kadi i pomoću vremensko ograničenja dati natjecateljskog duha pri puhanju brodića s jednog kraja kade na drugi
- isprintati slike, zaštititi ih folijom i uroniti u lavor s vodom i sapunicom i tražiti od djeteta da propuše slamopkm pjenu kako bi vidio što se skriva ispod
Vata je vrlo podatna i lagana ali je potreban kontrolirani izdah koji će omogućiti njeno pravilno kretanje. U kući ili stanu složite malu igru kroz maketu na stolu, radnoj ploči ili što vam je zgodnije. Dakle potrebna vam je ravna površina, nekoliko boca, praznih rola od papira te sve što vam pade ne pamet. Posložite zapreke po stolu i vaše dijete treba otpuhati smotanu vatu u lopticu od starta do cilja. Ovakav način vježbanja pogodniji je za stariju djecu koja mogu shvatiti pravila igre i način samog izvođenja. Ukoliko je želimo dodano zakomplicirati i otežati koristi ćemo slamku kroz koju je potrebni još više truda uložiti u kontrolu izdaha i vođenja same vate.
- potrebno je prilagoditi fizičku okolinu za izvođenju željene vježbe
- omogućiti djetetu da ima pravilan stav tijela tijekom izvođenje iste
- omogućiti motiv za rad
- da dijete svjesno koristi svu moguću muskulaturu kod pojačanog udaha i produljenog izdaha
- voditi evidenciju poboljšanja izvođenja vježbi kako bi se uočila korisnost izvođenja istih
- ukazati djetetu na njegov napredak koji postiže
- poticati djetetovo samopouzdanje
- omogućiti natjecateljski duh
- unositi u vježbe nove elemente postupno kako ne bi došlo do gubitka interesa izvođenja istih
- i nas kraju roditelji neka Vam Vaša mašta bude granica
Unutar radne terapije koristimo i glazbo terapiju te vođenu priču koje nam kod djece sa astmom omogućavaju opuštanje uma i tijela te na taj način utječemo na sam protok zraka koji uslijed vođene priče uz opuštajuće tonove postaje svjesniji i samim time intenzivniji.